به وب سایت درمانگاه دندانپزشکی آپادانا خوش آمدید

عصب کشی در درمانگاه دندانپزشکی آپادانا
عکس رادیوگرافی اندو- درمانگاه دندانپزشکی آپادانا

درمان ریشه (عصب کشی) دندان دائم

درمان ریشه یا در اصطلاح عوام، عصب کشی دندان، شامل تشخیص و درمان بیماریهای پالپ، یا مغز دندان می باشد که روت کانال تراپی نیز نامیده می شود و در بیش از 90 درصد موارد با موفقیت همراه است. مراحل درمان ریشه دندان دایمی شامل باز کردن پالپ یا مغز دندان، پیدا کردن و تمیز کردن کانالهای ریشه و پر کردن آن با وسایل و مواد مخصوص می باشد که برای اینکار نیاز به عکس رادیوگرافی می باشد.

پالپوتومی (عصب کشی) دندان شیری

تاج دندانهای شیری بعلت ضخامت کم مینا و عاج آن، بهداشت ضعیف و عادات غلط مصرف مواد شیرین، زود پوسیده شده و بسرعت پالپ یا مغز دندان را آلوده می کند پالپوتومی عبارتست از قطع و خارج کردن، پالپ ملتهب زنده در
تاج دندان و سپس قراردادن مواد دارویی در آن. در صورت درمان نشدن، علایمی چون درد، تورم، آبسه و در نهایت لقی دندان بروز می کند که در آن صورت دندان شیری قابل نگهداری نخواهد بود.
بنابراین لازمست در صورت آلودگی پالپ یا مغز دندانهای شیری(دندانهای قدامی A و B در زیر سن 5 سالگی)، دندان قدامی C و خلفی D و E (زیر سن 8 سالگی) پالپوتومی انجام گیرد.
عکس پالپوتومی دندان شیری-درمانگاه دندانپزشکی آپادانا

توصیه های مهم بهداشتی بعد از عصب کشی دندان های شیری و دایمی

۱-درد و تورم قبل و بعد از درمان ریشه، طبیعی بوده که با تجویز آنتی بیوتیک و مسکن برطرف  می گردد در صورت ادامه آن با دندانپزشک خود تماس گیرید.

۲-دندانهایی دایمی که درمان ریشه شده اند و همچنین دندانهای شیری که پالپوتومی شده اند، نیاز به  مراقبت بیشتری دارند زیرا الف-دندان به علت نداشتن عصب، زنده نبوده و به پوسیدگی، سرما و گرما حساس نیست و در صورت بهداشت ضعیف براحتی پوسیده خواهد شد و ب- به علت تراش زیاد دندان، دندان ضعیف و شکننده و پرکردگی بزرگ می باشد از خوردن غذاهای سفت و سخت و شکننده جداَ خودداری شود.

۳-در صورت پرکردگیهای وسیع تاج، جهت جلوگیری از شکستگی و عدم پوسیدگی بهتر است بر  روی دندان روکش گذاشته شود.

۴- برای پیشگیری از پوسیدگی مجدد دندانهای عصب کشی شده شیری و دائمی بهتر است هر ۶ ماه معاینه دندانپزشکی انجام گیرد.

۵- همه توصیه های مهم بهداشتی که در مورد ترمیم دندان ها گفته شده، رعایت شود.
شماره تماس ضروری